ریزش و تخریب خانه قاجاری مقدم در کاشان | واکنش میراث کاشان؛ ساخت و ساز پارکینگ چارسو متوقف شد

ساخت و ساز در پارکینگ چارسو خیابان باب الحوایج شهر کاشان متوقف شد.

چمدان - طرح پارکینگ «چارسو» در مجاورت دو خانه تاریخی و ثبت ملی «مقدم» و «وثقی» با قدمت قاجاریه قرار گرفته است. همین مجاورت سبب حساسیت‌های میراث دوستان شده است اما با این وجود اجرای این طرح باعث تخریب بخشی از خانه مقدم شد.

عملیات مقاوم‌سازی پارکینگ چارسو در کاشان سبب شد یکی از چاهک‌ها با زیرزمین خانه تاریخی ثبت ملی مقدم برخورد و موجب ریزش و تخریب بخشی از این خانه تاریخی شود.

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تایید این مطلب گفت: با توجه به تفاهم نامه میراث فرهنگی و شهرداری کاشان در زمینه مقاوم‌سازی بدنه‌های خانه تاریخی مقدم، با وقوع این حادثه و برخورد چاهک احداثی پارکینگ با زیرزمین خانه تاریخی، این طرح عملیاتی به صورت کامل متوقف شد.

وی گفت: پیش از این نامه‌های متعددی از اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و میراث فرهنگی کاشان به شهرداری کاشان ارسال شده بود که طبق آن، با توجه به احتمال آسیب رسیدن به بنای تاریخی ثبت ملی، شهرداری موظف است بعد از تایید نقشه‌های معماری، عملیات ساختمانی را در پارکینگ چارسو شروع کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌های این اداره امید می‌رود تا چند روز آینده نقشه‌های معماری پارکینگ چارسو در مجاورت بازار تاریخی کاشان پس از مشورت و بررسی‌های کارشناسی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پس از تعیین تکلیف، نتیجه نهایی به شهرداری اعلام شود.

سرمدیان گفت: با توجه به مکاتبات و اعلام میراث فرهنگی به شهرداری کاشان هرگونه عملیات ساختمانی و مقاوم سازی تا تعیین تکلیف نهایی نقشه‌ها و نظر کارشناسان فنی در زمینه استحکام بخشی خانه تاریخ مقدم ممنوع است.

کد خبر 247115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =