چمدان : کشور ازبکستان برای 51 کشور شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به استثنای قبرس)، استرالیا، آلبانی، آندورا، بوسنی و هرزه‌گوین، کانادا، چین، هنگ‌کنگ، ایسلند، هند، کویت، لینختن‌اشتاین، مقدونیه، موناکو، مونته‌نگرو، نیوزلند، نروژ، عمان، سن‌مارینو، عربستن‌سعودی، صربستان، سوییس، تایلند، ایالات‌متحده‌آمریکا، امارات‌متحده عربی و تایلند این امکان را فراهم کرده است که بدون نیاز به دعوتنامه با پرداخت 20 دلار هزینه ویزا به‌شیوه آنلاین ظرف مدت سه روز ویزای الکترونیک برای اقامت 30 روزه دریافت کنند.

همچنین شهروندان 101 کشور می‌توانند از ازبکستان بدون نیاز به ویزای ورود به‌عنوان کشور متصل برای ورود به کشور سوم استفاده کنند.

ازبکستان که زمانی قلب جاده ابریشم به‌شمار می‌رفت در دوره کمونیسیم جزء کشورهای اتحاد جماهیر شوروی بود و در سال 1991 استقلال یافت.

به‌ دلیل تبلیغاتی که در سال‌های اخیر درباره سفر به کشورهای جاده ابریشم شده است در 6 ماه نخست سال 2017 بیش‌از 1.1 میلیون گردشگر بین‌المللی از ازبکستان دیدن کردند که این رقم 18 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال 2016 بود.

از این‌رو، دولت این کشور از دسامبر سال 2017 مدت اعتبار روادید گردشگری را از 7 روز به 30 روز رساند و در فوریه 2018 اعلام کرد که شهروندان هشت کشور با اقامت 90 روز، یک کشور با اقامت 60 روز و هفت کشور با اقامت 30 روز می‌توانند بدون نیاز به روادید از ازبکستان بازدید کنند.

همین‌ مسئله سبب شد که وبگاه «سیاره تنها» در طبقه‌بندی «10 مقصد گردشگری برتر آسیا در سال 2018» ازبکستان را به‌عنوان کشوری که امسال باید از آن بازدید کرد در رتبه دوم قرار دهد.



اما با وجود تمام امکاناتی که وزارت امور خارجه این کشور برای ورود شهروندان کشورهای جهان عرضه کرده‌ است، شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای ازبکستان همچنان با قوانین سختی مواجهند. به‌طوری‌ که در وبگاه سفارت ازبکستان در ایران به داشتن دعوتنامه یا شماره دعوتنامه تائیدشده ازسوی وزارت امورخارجه جمهوری ازبکستان تاکید شده است و درصورت نداشتن دعوتنامه، شهروندان ایرانی فقط ازطریق چند آژانس مسافری محدود و به‌صورت گروهی می‌توانند برای سفر به این کشور اقدام کنند. هزینه ویزای 7 روزه یک‌بار ورود 40 دلار و هزینه روادید 30 روزه یک‌بار ورود 60 دلار است. هزینه ویزای گروهی برای اقامت بالای 15 روز هم 15 دلار درنظر گرفته شده است.

نیاز به دعوتنامه برای ورود ایرانی‌ها به این کشور در شرایطی وجود دارد که حتی کشورهای حوزه شنگن هم امکان ارائه درخواست روادید گردشگری با استفاده از رزرو بلیت هواپیما و هتل را فراهم کرده‌اند.

منطقه‌ای که امروزه با عنوان کشور ازبکستان شناخته می‌شود زمانی جزء خاک ایران به‌شمار می‌رفت و حتی می‌توان گفت که مردمان ایرانی‌تباری که به‌زبان‌های ایرانی سغدی، خوارزمی و فارسی میانه صحبت می‌کردند ساکنان اولیه این منطقه را تشکیل می‌دادند. هم‌اکنون نیز پنج‌ درصد از مردم این کشور به زبان فارسی صحبت می‌کنند. شهرهای سمرقند و بخارا هم که مهم‌ترین مسیرهای عبور جاده ابریشم هستند و در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند، از جمله شهرهایی به‌شمار می‌روند که بارها در اشعار شاعران کهن ایرانی از آنها نام برده شده است بنابراین بخشی از تاریخ ما را می‌سازند.

[related-post id="6827"]

[related-post id="35839"]
کد خبر 40656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گردشگر ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    چه عظمت و احترامی داشت ایران ولی حالا با خاک یکسانش کردند. لعنت بر روسیه و اَنگلستان عقده ای حسود . ایران و ایرانی را خار میکنند . لعنت بر عثمانی و ها و ترکیه ای های بی هویت .