حکم دادگاه مرگ دانش‌آموزان یزدی در سفر جنجالی به گرجستان |  سرنوشت سوء‌استفاده از ارز مسافرتی

رئیس کل دادگستری یزد از صدور حکم دادگاه بدوی فوت فوتبالیست‌های یزدی در سفری جنجالی به گرجستان خبر داد.

چمدان - تفاوت قیمت ارز مسافرتی با ارز آزاد در سال گذشته تخلفات بسیاری را به همراه داشت. یکی از این تخلفات که منجر به مرگ دو نوجوان یزدی شد تخطی یک باشگاه ورزشی در این زمینه بود. 

رئیس کل دادگستری استان یزد مرداد ماه سال گذشته در رابطه با پرونده فوت ۲ دانش آموز یزدی گفت: این باشگاه ورزشی بر اساس تحقیقات اولیه برای تاسیس مجوز داشته و تحت عنوان باشگاه ورزشی آرمان کویر یزد زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان فعال بوده است در حالی که این باشگاه برای اعزام به عنوان اردوی ورزشی مجوز نداشته است.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین انگیزه اعزام بدون مجوز به اردوی خارجی استفاده از ارز و دریافت معادل ریالی آن بوده است گفت: ظاهرا بابت هر نفر از دانش آموزان ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت کرده‌اند و شاید یک دهم این مبلغ برای دانش آموزان هزینه شده باشد، پولی هم به دانش آموزان تعلق نگرفته است، علاوه براین حسب اظهار تعدادی از اولیای دانش آموزان، قسمتی از هزینه‌های اردو به عهده خانواده‌ها واگذار شده و آن‌ها را وادار کرده که ۵۰ دلار از بازار تهیه کنند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف پرونده گفت: اعزام غیرقانونی، سودجویی، تحصیل مال نامشروع و عدم نظارت درست بر دانش آموزان در کشور گرجستان صورت گرفته؛ چرا که با توجه به سن نوجوانان لازم بود مراقبت ویژه و خاصی از آن‌ها انجام شود. ظاهرا این موارد رعایت نگردیده که متاسفانه منجر به غرق شدن نوجوانان شده است در حالیکه در معرض دید آن‌ها بازی می‌کردند.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: ارز مسافرتی در روزهای آخر قربانی گرفت | جزئیات تکان دهنده اردوی مرگ دانش آموزان یزدی در گرجستان

حالا پس از گذشت بیش از یک سال از این حادثه رئیس کل دادگستری یزد از صدور حکم دادگاه بدوی برای این پرونده خبر داده است.

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری یزد با بیان اینکه در موضوع رسیدگی به پرونده فوت این فوتبالیست‌ها و شکایت اولیای دم از متهمین این پرونده، پس از تحقیق و بررسی در دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۷ جزایی ارجاع شد که با بررسی دقیق ابعاد این ماجرا و مداقه در شرایط شکل‌گیری این حادثه با تکیه بر کسب شهادت شهود، اقاریر متهمتن و اخذ نظریات کارشناسی رأی صادر شد.

غلامعلی دهشیری افزود: مدیر باشگاه ورزشی به دلیل اعزام تعداد ۱۲ نفر از نوجوانان عضو باشگاه به خارج از کشور بدون همراهی مربی و یا مسئولی که بتواند از نوجوانان مراقبت کند و از رفتار و مسائل مرتبط با آنان آگاه باشد به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته شد.

وی میزان قصور مؤسس باشگاه را ۲۰ درصد اعلام کرد و ابراز داشت: مؤسس باشگاه به لحاظ عدم نظارت کافی بر عملکرد و نحوه فعالیت مدیریت باشگاه و افراد زیر مجموعه و تحت پوشش خود و همچنین به کارگیری تفویض اختیار کامل باشگاه به فردی که از لحاظ قانونی صلاحیت و رسمیت نداشته است ۲۰ درصد مقصر شناخته شده است.

این مسئول ادامه داد: نفر سوم از متهمان این پرونده که ۳۰ درصد مقصر شناخته شده است، همان فردی است که مسئولیت نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان را را بر عهده داشته است و با انتقال آنها به ویژه در محدوده ساحلی و دریاچه و همچنین اجازه ورود آنها به داخل دریاچه در محلی نا ایمن و عدم حضور نجات غریق موجب غرق شدن دو تن از آنان شده است.

دهشیری افزود: مدیر باشگاه از جنبه خصوصی جرم به پرداخت ۵۰ درصد دیه کامل دو مرد مسلمان، مؤسس باشگاه به پرداخت ۲۰ درصد دیه کامل دو مرد مسلمان و فرد همراهی کننده نیز به پرداخت ۳۰ درصد دیه کامل دو مرد مسلمان محکوم شدند.

وی یادآور شد: علاوه بر دیه ذکر شده، مجرمین این حادثه باید یک سوم دیه کامل فوت در ماه حرام را نیز بپردازند.

رئیس کل دادگستری یزد در مورد جنبه عمومی بزه ارتکابی متهمین اظهار داشت: ۱۸ ماه حبس تعزیری برای مدیر باشگاه، ۱۲ ماه حبس تعزیری برای مؤسس باشگاه و  ۱۴ ماه حبس تعزیری برای فرد همراه تیم در کشور گرجستان، محکومیت صادر شده است.

دهشیری خاطرنشان کرد: رأی صادر شده غیر قطعی و قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان است.

مرداد ماه سال گذشته یک باشگاه آموزش فوتبال اقدام به اعزام نوجوانان تحت تعلیم خود به کشور گرجستان نمود که ۲ نوجوان ۱۳ ساله در دریاچه ای در گرجستان غرق شدند، انجام تشریفات بین‌المللی و اعزام تیم کارشناسی به کشور گرجستان و برخی از دیگر مسائل قانونی باعث شد تا روند صدور رأی با توجه به اهمیت موضوع بیش از یک سال به درازا بیانجامد. 

کد خبر 246900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =