واکنش رئیس سازمان ثبت اسناد به جاری شدن صیغه‌های عقد آریایی در برخی دفاتر ازدواج

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: با دفاتر ازدواج و طلاق متخلف برخورد قاطع می‌شود.

چمدان - ذبیح اله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه مقدس‌ترین عقدی که در شرع مقدس وجود دارد عقد ازدواج است که سنگ بنای خانواده و بالطبع جامعه و اجتماع را تشکیل می دهد و شروع پیوند خانوادگی از دفاتر ازدواج است لذا عقد ازدواج باید در دفاتر با رعایت کلیه موازین شرعی و قانونی انجام شود.

معاون قوه قضائیه افزود: گزارش‌هایی واصل شده است که در برخی از دفاتر صیغه‌هایی تحت عنوان آریایی و امثال آن جاری می‌شود که مغایر شرع و قانون است که با این دفاتر بایستی برخورد قاطع به عمل آید.

وی تأکید کرد: معاونت امور اسناد سازمان ثبت، اداره کل بازرسی و کانون های دفاتر ازدواج و طلاق باید با بازرسی‌های محسوس و غیر محسوس نسبت به شناسایی این دفاتر اقدام و با مرتکبان این تخلفات برخورد سریع و قاطع به عمل آید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق باید نهایت دقت به عمل آید و افرادی به این مشاغل انتخاب شوند که متشرع، مورد اعتماد و قانونمند باشند و در سپردن این دفاتر به افراد نباید صرفاً مدرک تحصیلی ملاک عمل قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات دفاتر ازدواج و طلاق، به روز نبودن قوانین و مقررات است لذا بازنگری در قوانین و مقررات موجود ضروری است.

حمیدرضا صفاکیش استاد تاریخ دانشکده تهران - مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در ارتباط با مبنای تاریخی آنچه به عنوان عقد آریایی در این دوره رواج پیدا کرده‌ است، می‌گوید: در اسناد به جا مانده متنی معادل آنچه امروز عقد آریایی نامیده می‌شود موجود نیست و من تا کنون با سند معتبری در این زمینه از ایران باستان در دوره‌های مختلف (مادها، هخامنشیان، ساسانیان و ...) که وجود این متن را در آن زمان نشان دهد برخورد نکرده‌ام.

او ادامه داد: البته چنین متنی با روح حاکم بر ایران باستان منافاتی ندارد، خدا پرستی، اهمیت استحکام خانواده، سلامت ازدواج و ... همواره در فرهنگ ما مورد تاکید بوده و این متن هم با چنین ارزش‌هایی سازگار است اما چنین نیست که دقیقا متن آن سندیت تاریخی داشته باشد.

کد خبر 246814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =