بازدید پروفسور پیر بریان از کاخ‌های هخامنشی استان بوشهر



چمدان: در این نشست ارغوان مهدی زاده سرپرست این اداره کل گفت: از حضور یکی از استادان بزرگ حوزه تاریخ هخامنشی در بوشهر بسیار خوشحالیم و امیدواریم که این حضور به نوعی شروع حضور سایر اساتید به استان بوشهر باشد.


مهدی زاده افزود: استان بوشهر در بعد تاریخی قدمت بالایی دارد و اکتشافات اخیر در حوزه میراث فرهنگی بر روی این گفته صحه می گذارد و دستاوردهای این اکتشافات در نوع خود بی نظیر هستند.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: شهرستان دشتستان یکی از مناطقی است که بیشترین اکتشافات پیرامون دوره هخامنشی را داشته و از این نظر می توان گفت که بهشت باستان شناسان است .


او در پایان با تقدیم یک هدیه از صنایع دستی استان بوشهر گفت: ما تمام امکانات و ظرفیت های خود را برای دعوت از باستان شناسان و مورخین به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم در میراث فرهنگی این سرزمین به دستاوردها و نتایج خوبی در تحقیق و مقالات و معرفی تاریخ و قدمت استان بوشهر و نقش تاریخی آن در ایران باستان برسیم.


پرفسور پیر برایان نیز در این نشست به سوالات معاونان و باستان شناسان در حوزه تاریخ هخامنشی  پاسخ داد و بعد از آن به شهرستان دشتستان رفت و به بازدید از کاخ های هخامنشی چرخاب، بردک سیاه و سنگ سیاه پرداخت.


پس از بازدید های کاخ های هخامنشی پرفسور پیر بریان با حضور در کاروانسرای مشیرالمک برازجان به موزه در حال تاسیس این بخش سر زد و در حاشیه این بازدید گفت: تا به امروز از این بخش از ایران مسافرت نداشتم و بسیار برایم تازگی داشت چون با یک نوع فرهنگی متفاوت از همیشه برخورد داشتم .


او ادامه داد: بسیار دوست داشتم خلیج فارس و بافت ایرانی نزدیک آن را در کنار هم ببینم که این نیز حاصل شد و بسیار خوشحالم و برای من بسیار جذاب بود.


این مورخ و باستان شناس درباره کاخ های هخامنشی گفت: به طور قطع نمی توانم راجع به آنها اظهارنظری کنم و نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه است.


پروفسور پیر بریان در پایان با بیان این موضوع که باستان شناسان نگاه کلی تری به تحقیقات داشته باشند گفت: باستان شناسان باید پیرامون سازه های یافت شده فعلی تحقیقات دیگری نیز انجام دهند و ارتباط این کاخ ها و سازه ها را با هم تحقیق کنند و بیشتر به چاپ کتاب و مقالات در این زمینه بپردازند .



کد خبر 192334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =