چمدان: باکو، پایتخت مدرن و ساحلی کشور آذربایجان است که در کنار دریای کاسپین قرار دارد. وقتی به سراغ این شهر می‌روید، ترکیب سنت و مدرنیته در معماری شهر شما را بسیار شگفت زده خواهد کرد. دیدن بافت تاریخی در یک سوی شهر و بافت‌های به روز و اروپایی در بخش دیگر شهر برای شما رویایی خواهد بود. اگر به باکو می‌روید چهار روز وقت بگذارید تا بتوانید به خوبی این شهر تاریخی اروپایی را ببینید. اگر قصدتان تماشای کشور آذربایجان است وقت بیشتری را برای این سفر در نظر بگیرید.

آذربایجان «سرزمین آتش» است و نام آن نیز برگرفته از همین عنوان است. کشور زیبا، فرهنگ غنی و مردمانی مهمان‌نواز. این کشور ۹ منطقه‌ آب‌ و هوایی دارد و جغرافیای آن بسیار متنوع و حیرت‌انگیز است. از شهرهای مطرح آذربایجان که مقصد گردشگران است، می‌توان به باک و«Bakı» پایتخت این کشور، گنجه «Ganja» دومین شهر تاریخی آذربایجان و شکی «Sheki» شهری در نزدیکی مرز گرجستان اشاره کرد.

در بخش اول راهنمای سفر به آذربایجان (باکو) به دلایل اهمیت این سفر و معرفی چند جاذبه این کشور پرداختیم. در این گزارش جاذبه‌های طبیعی این کشور معرفی می‌شود.

[related-post id="184145"]

* پارک‌های ملی

پارک ملی قبوستان «Gobustan»

پارک «قبوستان» یکی از پربازدیدترین پارک‌های ملی آذربایجان است. این پارک ملی که در 60 کیلومتری جنوب غربی باکو واقع است، در سال 2007 به واسطه‌ سنگ‌نگاره‌هایش ثبتِ یونسکو شد. آتشفشان‌های گِلی، غارهای سنگی زیبا و نقش‌های رسم‌شده بر دیوارها که قدمت آن‌ها به پنج‌هزار تا چهل‌هزار سال پیش برمی‌گردد، از جذابیت‌های این پارک است.



 

پارک ملی آب‌شوران «Absheron»

وسعت این پارک ملی که منطقه‌ حفاظت‌شده نیز است، بالغ بر 783 هکتار است که بخش‌هایی از دریای خزر نیز شامل آن می‌شود. این منطقه نیمه‌بیابانی با تپه‌های شنی، زیست‌گاه بالغ بر 50 گونه‌ جانوری از جمله حیواناتی نظیر شغال، روباه، لاک‌پشت و غزال کوهی است. همچنین در بخش‌های مجاور با دریای خزر، تعداد زیادی سگ آبی زندگی می‌کنند که در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده‌اند.



 

پارک ملی شیروان «Shirvan»

این پارک ملی با وسعت حدود 543 هکتار در حاشیه‌ دریای خزر قرار دارد و در سال 2003 ساخته شده است. در این پارک نزدیک به 200 نوع پرنده و پستاندار نادر زندگی می‌کنند که از آن‌جمله می‌توان حیواناتی نظیر غزال فارسی، گراز وحشی، گرگ، شغال، گربه‌ی جنگلی، روباه، گورکن و خرگوش را نام برد.



 

از دیگر پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده‌ آذربایجان می‌توان به: هیرکان «Hirkan»، آغ‌گول «Agh Gol»، گوی‌گول «Goygol» اشاره کرد.

 

* دریاچه‌ها

دریای خزر

بزرگ‌ترین دریاچه‌ دنیا که مرز مشترک کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان است، از محبوبیت زیادی در میان اهالی کشور آتش برخوردار است. نوار ساحلی این دریاچه با پوشش گیاهی متنوع و نیمه‌بیابانی‌بودنش، خاستگاه گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.



 

دریاچه‌ گوی‌گول «Goygol»

«گوی‌گول» یکی از زیباترین دریاچه‌های آذربایجان است که بر اثر وقوع زلزله‌ قرن 12 در این کشور به‌وجود آمده است. در این دریاچه که نزدیک شهر «گنجه» است، تنوع زیادی از آبزیان و ماهی‌های منحصربه‌فرد به‌چشم می‌خورد.



 

دریاچه Sarysu

این دریاچه‌ زیبا در منطقه‌ای به‌نام «Kur-Araz» واقع است. آب زلال، چشم‌انداز بی‌نظیر و مناظری بکر در اطراف، دریاچه‌ فوق را تبدیل به جاذبه‌ای محبوب برای گردشگران کرده است.



 

دریاچه‌ آغ‌گول «Agh Gol»

«آغ‌گول» دومین دریاچه‌‌ بزرگ آذربایجان است که در پارک ملی آغ‌گول و در غرب دریاچه‌ Sarysu واقع است. این دریاچه‌ سبز و آبی‌رنگ با محیطی جلگه‌ای، بهشتی بی‌نظیر برای گونه‌های زیاد پرندگانی است که هر ساله به آن‌جا کوچ می‌کنند.



[related-post id="29827"]

[related-post id="39261"]

گردآوری و ترجمه: سینا یغمایی - راضیه کریمی
کد خبر 184594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =