یادبود سربازان ارتش سرخ مدفون شده در ایران به معبد نیروهای مسلح روسیه در حومه مسکو منتقل می شود.

به گزارش اسپوتنیک، زمین و یادبود تدفین نظامی سربازان ارتش سرخ که در جریان جنگ بزرگ میهنی در ایران درگذشته بودند، به مجموعه یادبود معبد اصلی نیروهای مسلح روسیه در نزدیکی کوبینکا، در منطقه مسکو منتقل خواهد شد.

سفیر روسیه در ایران، لوان جاگاریان و کارمند دیپلماتیک نظامی روسیه در تهران امروز چهارشنبه ۹ بهمن ماه اعلام کرد که زمین یادبود ارتش شوروی در اقامتگاه زرگنده در تهران را به زودی دریافت کرده تا آن را در کلیسای نیروهای مسلح روسیه به عنوان بخشی از کمپین "راه گرامیداشت" انتقال دهند.

از سوی دیگر، به یاد ۷۳ سرباز کشته شده ارتش شوروی در تهران، تاج هایی در یادواره گذاشته شد. پیش از این، خاکسپاری این سربازان شوروی در شهر قزوین در نزدیکی تهران انجام شده بود، در دهه ۹۰ قرن ۲۰ میلادی تصمیم به انتقال این یادبود به تهران گرفته شد.

سربازان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۱ تحت پیمان اتحاد جماهیر شوروی به ایران وارد شدند تا امنیت دو کشور در برابر تهدیدهای آلمان نازی تضمین نمایند. همزمان نیروهای انگلیس وارد ایران شدند و درگیری میان دو نیروها انجام شد. که در نتیجه برخی از سربازان شوروی در این منطقه کشته شدند. در آن زمان پیشرفت روس‌ها به سوی تهران به این دلیل بود که روس و انگلیس معتقد بودند که یک کودتای آلمانی در تهران در حال تکوین است و برای جلوگیری از این کودتا به سوی پایتخت پیش می‌آمدند.